Kundens köpprocess har blivit DigiLog Sättet vi gör affärer på har ändrats, den har blivit mer digital. Det medför en rad olika förändringar i hur den typiska B2B-kunden agerar från problem/brist upptäckt fram till köp. Idag spenderar kunden betydligt större del av sin tid i köpprocessen i olika digitala kanaler innan de väljer att ta kontakt med en leverantör. Genom att använda Internet - Google och sociala medier samlar du idag enkelt in exakt den information du behöver kring marknaden, konkurrenter, olika lösningarna på problemställningar och inte minst av allt - du jämför leverantörer. Har ditt företag en strategi för hur ni skall bearbeta potentiella kunder tidigt i köpprocessen och därmed öka sannolikheten att vara en av de leverantörer som blir kontaktad? Idag är beslutsfattarna mer upptagna än någonsin och oftast nerringda av säljare och leverantörer som vill boka möten och sälja sina fantastiska produkter och tjänster. Idag krävs det något alldeles speciellt om det där telefonsamtalet ska leda till ett möte. Undersökningar visar att så lite som 3 % av kalla samtal lyckas. Hur gör man för öka chanserna att nå fram till kunden, få till ett möte och göra affär. Det finns ett svar och metoden heter Social Selling. I stort handlar Social Selling om hur du kan integrera sociala medier i din säljprocess. Hur gör du för att hitta potentiella kunder genom sociala medier? Vad skall du göra för att skapa kontakt med dem? Hur inleder du en dialog med dem? Hur får du dem att föreslå ett telefonsamtal? Hur använder du LinkedIn för att boka fler möten?
Hur funkar Social Selling? Kortfattat handlar Social Selling om hur du utifrån din personliga profil, exempelvis på LinkedIn, kan använda sociala medier som ett komplement för att skapa fler leads och konvertera både nya och gamla kontakter till kunder.
Utveckla en Social Selling Strategi ihop med Affärskoden Vi erbjuder företagsanpassade lösningar som hjälper er att integrera Social Selling i er säljorganisation. Vi arbetar i olika steg och moduler där vi säkerställa att det finns en kvalificerad säljstrategi att koppla det digitala till. I strategiarbetet inkluderar vi er säljkultur. Har ni ingen? Då hittar vi den tillsammans och skapar en digital strategi som stödjer övriga strategier och kulturen.